Through Artistic and Environmental Education to Sustainable Development
PDF (Język Polski)

Keywords

artistic education
environmental education
sustainable development
sensitization

How to Cite

MALINOWSKA, J.; JABŁOŃSKA, M. Through Artistic and Environmental Education to Sustainable Development. Pedagogical Contexts, [S. l.], v. 1, n. 6, 2016. DOI: 10.19265/kp.2016.1.6.104. Disponível em: https://www.kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/104. Acesso em: 17 may. 2024.

Abstract

The paper is an attempt to define possibilities and limitations of fulfilling the assumptions of sustainable development on the level of formal edu-cation in the context of respecting culture and nature. The authors refer to two areas of education – artistic and environmental – which are connected by the relationships between biodiversity and cultural diversity. Common objectives of art and environmental education (sensitivity), common ways of educational methods (multisensory experience) and common contents (cultural education) are suggested by the authors to be factors favoring the fulfillment of the concept, while the structure and language of core curriculum is considered to be a poten-tial threat.

https://doi.org/10.19265/kp.2016.1.6.104
PDF (Język Polski)

References

Cultural Diversity and Biodiversity for Sustainable Development, Johannesburg 2003.

Dewey J., Sztuka jako doświadczenie, przeł. A. Potocki, Wrocław 1975.

Ferenz K., Konteksty edukacji kulturalnej. Społeczne interesy i indywidualne wybory, Zie-lona Góra 2003.

Frydryczak B., Kultura i nastroje, [w:] Aksjotyczne przestrzenie kultury, red.R. Tańczuk, D. Wolska, Wrocław 2005.

Gołaszewska M., Kultura estetyczna, Warszawa 1989.

Grzegorczyk A., Etyka w doświadczeniu wewnętrznym, Warszawa 1989.

Jabłońska M., Nieprzejrzystość estetyczna światów dziecięcych, [w:] Estetyka, sztuka, me-dia. Przestrzenie i kontekstypedagogiczne, red. M. Jabłońska, Wrocław 2008.

Labonte R., Econology: Integrating health and sustainable development. Part one: Theory and background, „Health Promotion” 1991, nr 6.

Malinowska J., Uczeń jako badacz w procesie edukacji, [w:] Pedagogika wczesnoszkolna, t. 2, Uczeń i nauczyciel w zmieniającej się przestrzeni społecznej, red. I. Kopaczyńska, M. Magda-Adamowicz, M. Nyczaj-Drąg, Toruń 2014.

Migasiński J., Merleau-Ponty, Warszawa 1995.

Ministerstwo Edukacji Narodowej o nauczaniu przyrody, oprac. B. Hiszpańska i in., War-szawa 1999 (Biblioteczka Reformy, 14).

Skoczylas A., Słowo wstępne. Problemy edukacji plastycznej, „Sztuka” 1984, nr 4.

Soida D., Bądź mistrzem-przyjacielem,czyli edukacja ekologiczna na wesoło, Kraków 2000.

Wallis M., Wybórpism estetycznych, oprac. T. Pękala, Kraków 2004.

Welsch W., Estetyka i anestetyka, przeł. M. Łukasiewicz, [w:] Postmodernizm. Antologia przekładów, red. R. Nycz, Kraków 1998.

Welsch W., Estetyka poza estetyką. O nową postać estetyki, przeł. K. Guczalska, Kraków 2005.

Wilkoszewska K., Estetyka pragmatyczna, [w:] Estetyki filozoficzne XX wieku, red. K. Wilkoszewska, Kraków 2000.

Netografia

Edukacja artystyczna i kulturalna w szkołach w Europie, 2009, Bruksela (EACEA, P9 – Eurydice), http://www.eurydice.org.pl/sites/.../PL_edukacaja_artystyczna.pl [do-stęp: 14.01.2016].

http://www.ios.edu.pl/biodiversivity/5/rio.html [dostęp: 14.01.2016].

Mapa Drogowa UNESCO dla edukacji artystycznej, Lizbona 6–9 marca 2006, Lizbona, http://www.unesco.pl/fileadmin/user.../Mapa_Drogowa.pdf [dostęp: 14.01.2016].

Narodowa Strategia Rozwoju Kultury na lata 2004–2013, http://bip.mkidn.gov.pl/media/docs/Narodowa_Strategia_Rozwoju_Kultury.pdf [dostęp: 12.12.2013].

Plan z Seulu: Cele rozwoju edukacji artystycznej, 25–28 maja 2010, Seul, http://www.unesco.pl/fileadmin/user.../Plan_z_ Seulu.pdf [dostęp: 14.01.2016].

Podstawa programowa, http://bip.men.gov.pl/men_bip/akty_prawne/rozporzadze-nie_20081223_zal_2.pdf [dostęp: 14.01.2016].

Strategia Rozwoju Edukacji na lata 2007–2013, http://www.arch.znp.edu.pl/files/ak-tualności/strategia_edukacja.doc [dostęp: 12.12.2013].S

trategia Zrównoważonego Rozwoju Polski do roku 2025, http://www.nape.pl/Por-tals/NAPE/does/akty_prawne/strategie/strategie/Strategia_zrownowazonego_roz-woju_2025.pdf [dostęp: 14.01.2016].

http://bip.men.gov.pl/men_bip/akty_prawne/rozporzadzenie_20081223_zal_2.pdf [dostęp: 14.01.2016].

Uzupełnienie Narodowej Strategii Rozwoju Kultury na lata 2004–2020, http://bip.mkidn.gov.pl/media/docs/050617nsrk_uzupelnienie.pdf [dostęp: 12.12.2013]

In accordance with the recommendation of the Ministry of Science and Higher Education, which aims to counteract the practice of “ghostwriting” and “guest authorship,” all authors submitting their text for publication should attach an author’s statement which declares the contribution of each of the authors to the article. The printed and signed statement should be delivered by mail or other means to editor-in-chief Joanna Skibska or sent in the form of a scan to the following e-mail address: redakcja@kontekstypedagogczne.pl. The authors will not receive remuneration for publishing their papers. The editors reserve the right to make minor editorial changes to the articles which will not affect the substance of the article. We encourage all authors to prepare their articles in accordance with the guidelines for manuscript preparation. Download pdf file.

Authors transfer all copyrights and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. All authors agree to the publishing of their email addresses, affiliations and short bio statements with their articles during the submission process.

Downloads

Download data is not yet available.