Tablica interaktywna – nowoczesny środek dydaktyczny – wsparciem w edukacji wczesnoszkolnej (i nie tylko)
PDF

Słowa kluczowe

tablica interaktywna
nowoczesne środki dydaktyczne
edukacja wczesnoszkolna
nowe media w edukacji
nowoczesna edukacja

Jak cytować

CIEMCIOCH, K. . Tablica interaktywna – nowoczesny środek dydaktyczny – wsparciem w edukacji wczesnoszkolnej (i nie tylko). Konteksty Pedagogiczne, [S. l.], v. 1, n. 6, 2016. DOI: 10.19265/kp.2016.1.6.113. Disponível em: https://www.kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/113. Acesso em: 17 maj. 2024.

Abstrakt

W cyfrowym świecie również szkoły dostosowują się do zmienia-jącej się rzeczywistości, podążając za postępem technologicznym. Celem niniej-szego artykułu jest ukazanie nauczycielom korzyści, jakie płyną z wykorzystania tablic interaktywnych w procesie kształcenia. Autor zwraca uwagę również na braki w umiejętnościach obsługi tablic przez nauczycieli. Przedstawione dobre praktyki, inne programy i narzędzia w połączeniu z umiejętnym wykorzystaniem tablic dają współczesnemu nauczycielowi edukacji wczesnoszkolnej wiele moż-liwości zaciekawienia i zachęcenia do nauki, pokazywania treści w innowacyjny sposób. Wszystko po to, by szkoła nie była postrzegana jako nudna, zacofana, by uczniowie od początku swojej edukacji aktywnie włączali się w cały proces nauczania–uczenia się.

https://doi.org/10.19265/kp.2016.1.6.113
PDF

Bibliografia

Bereźnicki F., Podstawy dydaktyki, Kraków 2011.

Blog grupy Superbelfrzy RP – eduzmieniaczy, http://www.superbelfrzy.edu.pl/ [dostęp: 10.01.2016].

Blog NowoczesneNauczanie.pl, http://nowoczesnenauczanie.pl/ [dostęp: 10.01.2016].

Borowska-Kalbarczyk K., Cyfrowy nauczyciel – szkoła w dobie technologii informacyjnych, [w:] Człowiek – media – edukacja, red. J. Morbitzer, E. Musiał, Kraków 2012.

Ciemcioch K., Learning Apps w szkole. Kreatywne wykorzystanie aplikacji w chmurze początkiem nowego stylu nauczania i uczenia się, [w:] Nauczyciel i uczeń w przestrzeni kreatywnych działań, red. J. Skibska, J. Wojciechowska, Warszawa 2015.

Dylak S., Architektura wiedzy w szkole, Warszawa 2013.

Grodecka K., Śliwowski K., Przewodnik po Otwartych Zasobach Edukacyjnych, Ko-alicja Otwartej Edukacji, 2012, http://koed.org.pl/wp-content/uploads/2012/03/OZE_przewodnik_v4.pdf [dostęp: 16.02.2016].

Hojnacki L., Cyfrowych tubylców trzeba uczyć inaczej. Dlaczego i jak – wprowadzenie, [w:] Wychowanie i kształcenie w erze cyfrowej, red. P. Plichta, J. Pyżalski, Łódź 2014.http://www.multimediawszkole.pl/ [dostęp: 16.02.2016].

Huk T., Media w wychowaniu, dydaktyce oraz zarządzaniu informacją edukacyjną szkoły, Kraków 2011.

Jak nowe technologie pomagają uczyć? Wyniki badań Edunews.pl wśród nauczycieli polskich szkół, http://www.edunews.pl/images/pdf/jak_nowe_tech_pomagaja.pdf [dostęp: 15.02.2016].

Kupisiewicz C., Dydaktyka ogólna, Warszawa 2000.

Learning Apps, https://learningapps.org/ [dostęp: 10.01.2016].

Nowakowska I., Nowoczesne technologie w procesie edukacji, 2015, http://www.powia-tostrzeszowski.pl/asp/pliki/dok/publikacja_na_strone_p._izabeli_nowakowskiej.pdf [dostęp: 15.02.2016].

Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 1998.

Open-Sankore. The Free Interactive Whiteboard Software, http://open-sankore.org/pl [dostęp: 15.02.2016].

Otwarte zasoby, http://otwartezasoby.pl/ [dostęp: 16.02.2016].

Otwarte zasoby edukacyjne, https://pl.wikipedia.org/wiki/Otwarte_zasoby_edukacyjne [dostęp: 16.02.2016].

Pitler H., Hubbell E.R., Kuhn M., Efektywne wykorzystanie nowych technologii na lek-cjach, przeł. P. Szmyd, Warszawa 2015.

Polak M., O używaniu tablicy interaktywnej, http://www.edunews.pl/nowoczesna-edu-kacja/ict-w-edukacji/1736-o-uzywaniu-tablicy-interaktywnej [dostęp: 17.02.2016].

Przewodnik po OZE/Katalog Otwartych Zasobów Edukacyjnych, https://pl.wikibooks.org/wiki/Przewodnik_po_OZE/Katalog_Otwartych_Zasob%C3%B3w_Edukacyj-nych [dostęp: 16.02.2016].

Pytel K., Przykłady wykorzystania narzędzi informatycznych w procesie edukacji tradycyj-nej i zdalnej, [w:] Technologie informacyjne w warsztacie nauczyciela, red. J. Migdałek, M. Zając, Kraków 2008.

Remża P., Komputer i tablica interaktywna jako narzędzia w zapobieganiu niepowo-dzeniom szkolnym, [w:] Człowiek – media – edukacja, red. J. Morbitzer, E. Musiał, Kraków 2013.

Rose C., Efekty korzystania z tablic interaktywnych w praktyce szkolnej, 2014, http://www.eduscience.pl/artyku%C5%82y/efekty-korzystania-z-tablic-interaktywnych-w-praktyce-szkolnej [dostęp: 16.02.2016].Sankore, http://www.edukator.pl/index.php/main/index/page/9464 [dostęp: 15.02.2106].

SMART Technologies EMEA, The history of technology in education, http://www.youtu-be.com/watch?v=UFwWWsz_X9s [dostęp: 10.02.2016].

Tablice interaktywne, ranking popularności z dnia 18.02.2016, http://webranking.pl/728-tablice-interaktywne.html [dostęp: 18.02.2016].

Wolski A., MEN zaleca interaktywną edukację, http://www.bankier.pl/wiadomosc/MEN-zaleca-interaktywna-edukacje-1209376.html [dostęp: 15.02.2016].

Autor zgodnie z zaleceniem MNiSW, by przeciwdziałać praktykom „ghostwriting” i „guest authorship” składając tekst dołącza oświadczenie Autora/Autorów, w którym deklaruje wkład każdego z Autorów w powstawanie publikacji. Własnoręcznie podpisane oświadczenie należy przesłać na adres redakcji:

Joanna Skibska | w formie skanu przesłać poprzez system OJS (biblioteka wydawcy).

Autorzy nie ponoszą żadnych kosztów w związku z publikacją artykułu na łamach czasopisma Konteksty Pedagogiczne oraz nie otrzymują gratyfikacji finansowej za opublikowanie tekstu. Redakcja zastrzega sobie prawo do wprowadzania niewielkich zmian w artykułach, które nie mają wpływu na merytoryczną stronę publikacji.

Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Wydawnictwo Libron autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Wydawnictwo Libron posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).

Tekst jest udostępniany w internecie na licencji CC-BY-SA

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.