The Problematic Nature of the Social Inclusion of People with Intellectual Disability
Konteksty Pedagogiczne nr 2(13)/2019
pdf

Keywords

persons with intellectual disability
social inclusion
support system
diagnostic criteria of intellectual disability

How to Cite

JANISZEWSKA-NIEŚCIORUK, Z.; NIEŚCIORUK, J. The Problematic Nature of the Social Inclusion of People with Intellectual Disability. Pedagogical Contexts, [S. l.], v. 2, n. 13, p. 29–47, 2019. DOI: 10.19265/kp.2019.21329. Disponível em: https://www.kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/208. Acesso em: 17 may. 2024.

Abstract

The article points to two vital issues which can make the currently widely popularized question of the social inclusion of people with intellectual disabilities problematic. Despite favorable legal regulations inspired primarily by the principles of the Convention on the Rights of Persons with Disabilities, and a highly dynamic approach to the possibility of systemic support for people with intellectual disabilities in the process of pro-integration education and rehabilitation expressed in the current socio-ecological concept of this disorder, there are problems that should lead to reflection and a search for ways to solve them. The first issue is connected with the necessity to rationalize the support for these people in such a way that, by adopting a flexible and personalized approach, they would be allowed to make decisions regarding their own lives and given the chance of taking up employment and leading their lives independently. The second, in turn, refers to the possibility of a wider recognition of the intellectual potential of people with intellectual disabilities as more beneficial to their development and social inclusion.

https://doi.org/10.19265/kp.2019.21329
pdf

References

Albrecht, K. (2007). Inteligencja społeczna [Social Intelligence], transl. G. Kowalski. Gliwice: Wydawnictwo Helion.

Dawidziuk, E. and Mazur, M. (2017). Osoby z niepełnosprawnością intelektualną lub psychiczną osadzone w jednostkach penitencjarnych. Z uwzględnieniem wyników badań przeprowadzonych przez pracowników Biura Rzecznika Praw Obywatelskich [People with intellectual or mental disabilities imprisoned in penitentiary units. In view of the results of research conducted by the employees of the Ombudsman’s Office]. Warszawa: The Ombudsman’s Office, https://www.rpo.gov.pl/sites/default/files/Osoby%20z%20 niepe%C5%82nosprawno%C5%9Bci%C4%85%20intelektualn%C4%85%20 %20lub%20psychiczn%C4%85%20osadzone%20w%20jednostkach%20penitencjarnych%202017_0.pdf [accessed: 17.10.2019].

Exploring the diversity of NEETs, European Foundation for the Improvement of Living and Working Conditions. (2016). Luxembourg.

Firkowska-Mankiewicz, A. (1993), Spór o inteligencję człowieka [The Dispute over Human Intelligence]. Warszawa: Instytut Filozofii i Socjologii PAN.

Firkowska-Mankiewicz, A. (2008). Zmiana paradygmatu w postrzeganiu osoby z niepełnosprawnością intelektualną – z podopiecznego na pełnosprawnego i niezależnego uczestnika życia społecznego [A Paradigm Shift in the Perception of a Person with an Intellectual Disability – From a Ward to a Full and Independent Participant in Social Life]. In: Raport podsumowujący działalność Centrum Doradztwa Zawodowego i Wspierania Osób Niepełnosprawnych Intelektualnie [Report Summarizing the Activity of the Vocational Counselling and Support Centre for Persons with Intellectual Disabilities] (pp. 7–14), https://psoni.org.pl/wp-content/uploads/2015/09/raport-podsumowuj%C4%85cy-dzia%C5%82alno%C5%9B%C4%87.pdf [accessed: 12.10.2019].

Gardner, H. (2002). Inteligencje wielorakie. Teoria w praktyce [Multiple Intelligences: The Theory in Practice], transl. A. Jankowski. Poznań: Media Rodzina.

Gardner, H., Kornhaber, M.L. and Wake, W.K. (2001). Inteligencja. Wielorakie perspektywy [Intelligence: Multiple Perspectives], transl. M. Groborz and M. Śmieja. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Goleman, D. (1997). Inteligencja emocjonalna [Emotional Intelligence], transl. A. Jankowski. Poznań: Media Rodzina.

Goleman, D. (1999). Inteligencja emocjonalna w praktyce [Emotional Intelligence in Practice], transl. A. Jankowski. Poznań: Media Rodzina.

Goleman, D. (2007). Inteligencja społeczna [Social Intelligence], transl. A. Jankowski. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

Heitzman. J. (2017). Niepełnosprawni intelektualnie i chorzy psychicznie w jednostkach penitencjarnych [Intellectually Disabled and Mentally Ill in Penitentiary Institutions]. In: E. Dawidziuk and M. Mazur (eds.), Osoby z niepełnosprawnością intelektualną lub psychiczną osadzone w jednostkach penitencjarnych. Z uwzględnieniem wyników badań przeprowadzonych przez pracowników Biura Rzecznika Praw Obywatelskich [People with intellectual or mental disabilities imprisoned in penitentiary units. In view of the results of research conducted by the employees of the Ombudsman’s Office] (pp. 17–29). Warszawa: The Ombudsman’s Office, https://www.rpo.gov.pl/sites/ default/files/Osoby%20z%20niepe%C5%82nosprawno%C5%9Bci%C4%85%20 intelektualn%C4%85%20%20lub%20psychiczn%C4%85%20osadzone%20w%20 jednostkach%20penitencjarnych%202017_0.pdf [accessed: 17.10.2019].

Janiszewska-Nieścioruk, Z. (2019). Niepełnosprawność intelektualna i możliwości proinkluzyjnej edukacji i rehabilitacji osób z tą niepełnosprawnością w kontekście teorii wielorakich inteligencji [Intellectual Disability and the Possibilities of Pro-inclusive Education and Rehabilitation of People with Intellectual Disabilities in the Context of the Theory of Multiple Intelligences]. In: Z. Janiszewska-Nieścioruk, A. Mróz and U. Gembara (eds.), (Nie)nowe problemy rozwoju, edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną [(Not So)New Problems of Development, Education and Rehabilitation of People with Intellectual Disabilities] (pp. 93–107). Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Janiszewska-Nieścioruk, Z. and Sadowska, S. (2015). Możliwości „rehabilitacji” aktualnej sytuacji społecznej i edukacyjnej osób z niepełnosprawnością intelektualną [Opportunities for “Rehabilitation” of the Current Social and Educational Situation of People with Intellectual Disabilities]. In: T. Żółkowska, J. Buława-Halasz and Ł. Skryplonek (eds.), Niepełnosprawność w spirali naukowych rozważań [Disability in the Spiral of Scientific Consideration] (pp. 49–63). Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Szczecińskiego MINERWA.

Jankowska, A.M., Bogdanowicz, M. and Łockiewicz, M. (2013). „Dzieci szarej strefy” – aktualizacja stanu wiedzy dotyczącej funkcjonowania psychospołecznego uczniów z inteligencją niższą niż przeciętna [“Children of the Grey Zone.” An Update on the State of the Knowledge Concerning Psychosocial Functioning of Students with Below-average Intelligence]. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Jurek, P. and Pawlicka, P. (2015). Kwestionariusz diagnozy funkcjonalnej. Podręcznik [Functional Diagnosis Questionnaire. A Textbook]. Gdańsk: Harmonia Universalis.

Karwowski, M. (2005). Konstelacje zdolności. Typy inteligencji a kreatywność [The Constellations of Abilities. Types of Intelligence and Creativity]. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Kilar, W. and Osuch, W. (2018). Sytuacja młodzieży NEET w Polsce i propozycje podniesienia jej kompetencji przedsiębiorczych w świetle rezultatów projektu RLG [Situation of NEET Youth in Poland and Proposals to Improve Their Entrepreneurial Competences in the Light of the Results of the RLG Project]. Przedsiębiorczość – Edukacja, 14, 425–444.

Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów. Europejska strategia w sprawie niepełnosprawności 2010–2020: Odnowione zobowiązanie do budowania Europy bez barier [Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions. European Disability Strategy 2010–2020: A renewed commitment to a barrier-free Europe]. (2010). Brussels: European Commission.

Konwencja o prawach osób z niepełnosprawnościami, Dz.U. 2012, poz. 1169 [Convention on the Rights of Persons with Disabilities, issued in New York City on 13 December 2006, Journal of Laws of 2012, item 1169].

Kowalik, S. (2005). Psychologia niepełnosprawności umysłowej [Psychology of Mental Disability]. In: H. Sęk (ed.), Psychologia kliniczna [Clinical Psychology] (pp. 135–155), Vol. 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Krause, E. (2016), Zjawisko NEET, czyli o młodzieży trzy razy nic [The NEET Phenomenon, i.e. on the Three Times Nothing Youth]. Problemy Profesjologii, 2, 67–81.

Kubicki, P. (2011). Niepełnosprawny system wspierania uczniów niepełnosprawnych [Handicapped Support System for Disabled Students], http://wyborcza.pl/1,76842, 10071049,Niepelnosprawny_system_wspierania_uczniow_niepelnosprawnych. html#ixzz1bYDdnadu [accessed: 22.10.2011].

Matczak, A. and Jaworowska, A. (2015). Testy, testowanie, diagnoza – co się zmieniło w ostatnim 25-leciu [Tests, Testing, Diagnosis – Changes Within the Last 25 Years]. Psychologia Wychowawcza, 7, 183–188.

Melnick, M.D., Harrison, B.R., Park, S., Bennetto, L. and Tadin, D. (2013). A strong Interactive Link between Sensory Discriminations and Intelligence. Current Biology, 23(11), 1013–1017.

Międzynarodowa Klasyfikacja Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia [International classification of functioning, disability and health (ICF)]. (2009). World Health Organisation.

Mrugalska, K. (2015). Wstęp – Myślenie konwencyjne jako droga do innowacyjności w obszarze aktywności zawodowej [Introduction. Conventional Thinking as a Way to Innovation in the Area of Professional Activity]. In: Indywidualizacja i kompleksowość [Individualization and Complexity] (pp. 5–8), http://pfzw.pl/wp-content/uploads/ 2015/11/ic1raport.pdf [accessed: 10.10.2019].

NEETs Young people not in employment, education or training: Characteristics, costs and policy responses in Europe, European Foundation for the Improvement of Living and Working Conditions. (2012). Luxembourg.

Nowakowska, J. (2017). Wczesna identyfikacja osób wymagających szczególnego traktowania, będących uczestnikami postępowania karnego [Early Identification of Persons Who Participate in Criminal Proceedings and Who May Require Special Treatment]. In: E. Dawidziuk and M. Mazur (eds.), Osoby z niepełnosprawnością intelektualną lub psychiczną osadzone w jednostkach penitencjarnych. Z uwzględnieniem wyników badań przeprowadzonych przez pracowników Biura Rzecznika Praw Obywatelskich [People with intellectual or mental disabilities imprisoned in penitentiary units. In view of the results of research conducted by the employees of the Ombudsman’s Office] (pp. 149–172). Warszawa: The Ombudsman’s Office.

Robinson, K. (2010). Oblicza umysłu. Ucząc się kreatywności [Out of Our Minds: Learning to be Creative], transl. A. Baj. Kraków: Wydawnictwo Element.

Robinson, K. (2012). Uchwycić żywioł. O tym jak znalezienie pasji zmienia wszystko [The Element: How Finding Your Passion Changes Everything], transl. A. Baj. Kraków: Wydawnictwo Element.

Robinson, K. and Aronika, L. (2015). Kreatywne szkoły. Oddolna rewolucja która zmienia edukację [Creative Schools: The Grassroots Revolution That’s Transforming Education], transl. A. Baj. Kraków: Wydawnictwo Element.

Schalock, R.L. et al. (2010). Intellectual Disability: Definition, Classification, and Systems of Supports, Eleventh Edition. American Association on Intellectual and Developmental Disabilities.

Schalock, R.L. et al. (2012). User’s Guide for Intellectual Disability: Definition, Classification, and Systems of Supports, Eleventh Edition. American Association on Intellectual and Developmental Disabilities.

Serafin-Juszczak, B. (2014). NEET – Nowa kategoria młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym [NEET – A New Category of Youth at Risk of Social Exclusion]. Acta Universitatis Lodziensis, Folia Sociologica, 49, 45–61.

Sternberg, R.J., Jarvin, L. and Grigorenko, E.L. (2018). Mądrość, inteligencja i twórczość w nauczaniu [Teaching for Wisdom, Intelligence, Creativity, and Success], transl. A. Łagodzka. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Strelau, J. (2016). Różnice indywidualne. Historia – determinanty – zastosowania [Individual Differences. History – Determinants – Applications]. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Świętek, A., Rachwał, T., Kurek, J., Kilar, W. and Osuch, W. (2018) Sytuacja młodzieży NEET w Polsce i propozycje podniesienia jej kompetencji przedsiębiorczych w świetle rezultatów projektu RLG. [Situation of NEET Youth in Poland and Proposals to Improve Their Entrepreneurial Competences in the Light of the RLG Project Results]. Przedsiębiorczość – Edukacja, 14, 425–444.

Troche, S.J., Thomas, P., Tadin, D. and Rammsayer, T.H. (2018). On the relationship between spatial suppression, speed of information processing, and psychometric intelligence. Intelligence, 67, 11–18.

Tucholska, S. (1998). Kryteria i klasyfikacje upośledzenia umysłowego, ustalenia z lat 1992–1994 [Criteria and Classifications of Mental Disability. The Findings of 1992– 1994]. Roczniki Psychologiczne, 1, 81–87.

Upośledzenie umysłowe – definicja, klasyfikacja i systemy wsparcia [Mental Retardation’s Definition, Classification, and System of Supports]. (1992). American Association on Mental Retardation – AAMR.

In accordance with the recommendation of the Ministry of Science and Higher Education, which aims to counteract the practice of “ghostwriting” and “guest authorship,” all authors submitting their text for publication should attach an author’s statement which declares the contribution of each of the authors to the article. The printed and signed statement should be delivered by mail or other means to editor-in-chief Joanna Skibska or sent in the form of a scan to the following e-mail address: redakcja@kontekstypedagogczne.pl. The authors will not receive remuneration for publishing their papers. The editors reserve the right to make minor editorial changes to the articles which will not affect the substance of the article. We encourage all authors to prepare their articles in accordance with the guidelines for manuscript preparation. Download pdf file.

Authors transfer all copyrights and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. All authors agree to the publishing of their email addresses, affiliations and short bio statements with their articles during the submission process.

Downloads

Download data is not yet available.