Contexts of the knowledge about disability in the professional training of special education teachers
pdf (Język Polski)

Keywords

disability
special education teachers
higher education

How to Cite

WLAZŁO, M. Contexts of the knowledge about disability in the professional training of special education teachers. Pedagogical Contexts, [S. l.], v. 1, n. 18, p. 11–20, 2022. DOI: 10.19265/kp.2022.1.18.343. Disponível em: https://www.kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/343. Acesso em: 17 may. 2024.

Abstract

Disability as a theoretical issue is a key component of the curriculum in special education studies. Including interdisciplinary knowledge about disability in the program of studies in this field is the implementation of critical postulates formulated based on disability studies. The article highlights the didactic possibilities and challenges related to the implementation of the subject of “disability research” within the uniform master’s studies in the field of special education. The key theoretical contexts of contemporary knowledge about disability have been indicated, such as: the eco-ableism trend, cripping education and culture, new materialism, and disability justice.

https://doi.org/10.19265/kp.2022.1.18.343
pdf (Język Polski)

References

Barnes, C. i Mercer, G. (2008). Niepełnosprawność, tłum. P. Morawski. Warszawa: Wydawnictwo Sic!.

Brzozowska-Brywczyńska, M. (2013). O performatywności ciał osobliwych. Trzy narracje o niepełnosprawnym ciele, reprezentacji i transgresji. Kultura Współczesna. Teoria, Interpretacje, Praktyka, 3(78), 77–89.

Czerepaniak-Walczak, M. (1999). Kompetencja: słowo kluczowe czy „wytrych” w edukacji? Neodidagmata, XXIV, 53–66.

Dolphijn, R. i van der Tuin, I. (2018). Nowy materializm. Wywiady i kartografie, tłum. zbiorowe. Gdańsk–Poznań–Warszawa: Fundacja Machina Myśli.

Garbat, M. (2017). Społeczny wymiar niepełnosprawności w teorii ekonomii. Studia Oeconomica Posnaniensia, 5(10), 63–84. DOI: 10.18559/SOEP.2017.10.5.

Godlewska-Byliniak, E. i Lipko-Konieczna, J. (red.). (2017). Odzyskiwanie obecności. Niepełnosprawność w teatrze i performansie. Warszawa: Fundacja Teatr 21.

Goodley, D. (2014). Dis/ability Studies. Theorising Disablism and Ableism. London: Routledge. DOI: 10.4324/9780203366974.

Goodley, D. (2017). Disability Studies: An Interdisciplinary Introduction. London: Sage Publications Ltd.

Hanebutt, R. i Mueller, C. (2022). Disability Studies, Crip Theory, and Education. Oxford Research Encyclopedia of Education, https://oxfordre.com/education/view/10.1093/acrefore/ 9780190264093.001.0001/acrefore-9780190264093-e-1392 [dostęp: 14.11.2022]. DOI: 10.1093/acrefore/9780190264093.013.1392.

McRuer, R. (2006). Crip Theory. The Cultural Signs of Queerness and Disability. New York: New York University Press.

Mingus, M. (2010). Changing the Framework: Disability Justice. How our Communities Can Move Beyond Access to Wholeness, https://leavingevidence.wordpress.com/2011/ 02/12/changing-the-framework-disability-justice/ [dostęp: 14.11.2022].

Mitchell, D.T. i Snyder, S.L., (2015). The Biopolitics of Disability: Neoliberalism, Ablenationalism, and Peripheral Embodiment. Ann Arbor: University of Michigan Press. DOI: 10.3998/mpub.7331366.

Nocella II, A.J., Bentley, J.K.C. i Duncan, J.M. (red.). (2012). Earth, Animal, and Disability Liberation. The Rise of the Eco-ability Movement. New York: Peter Lang Publishing. DOI: 10.3726/b20594.

Nocella II, A.J., George, A.E. i Lupinacci, J. (red.). (2019). Animals, Disability, and the End of Capitalism Voices from the Eco-ability Movement. New York: Peter Lang Publishing. DOI: 10.3726/b14134.

Pamuła, N., Szarota, M. i Usiekniewicz, M. (2018). „Nic o nas bez nas”. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia De Cultura, 10(1), 4–12, https://czasopisma. up.krakow.pl/index.php/sdc/article/view/4624 [dostęp: 14.11.2022]. DOI: 10.24917/20837275.10.1.1.

Podgórska-Jachnik, D. (2016). Studia nad niepełnosprawnością (Disability Studies) i ruch włączający w społeczeństwie jako konteksty edukacji włączającej. Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych, 22(1), 15–33.

Podgórska-Jachnik, D. (2018). (Nie)pełnosprawność a (nie)samodzielność w kontekście autonomii relacyjnej. Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 32(4), 57–71. DOI: 10.4467/25439561.NP.18.059.10459.

Ray, S.J. i Sibara, J. (red.). (2017). Disability Studies and the Environmental Humanities: Toward an Eco-Crip Theory. Lincoln: University of Nebraska Press. DOI: 10.2307/j. ctt1p6jht5.

Reddington, S. i Price, D. (2018). Pedagogy of New Materialism: Advancing the Educational Inclusion Agenda for Children and Youth with Disabilities. Disability Studies Quarterly, 38(1), https://dsq-sds.org/article/view/5945/4879 [dostęp: 14.11.2022]. DOI: 10.18061/dsq.v38i1.5945.

Rzeźnicka-Krupa, J. (2019). Społeczne ontologie niepełnosprawności. Ciało, tożsamość, performatywność. Kraków: Impuls.

Siebers, T. (2008). Disability Theory. Ann Arbor: The University of Michigan Press. DOI: 10.3998/mpub.309723.

Siebers, T. (2013). Disability Aesthetics. Ann Arbor: The University of Michigan Press.

Taylor, S. (2021). Bydlęce brzemię. Wyzwolenie ludzi z niepełnosprawnością i zwierząt, tłum. K. Makaruk. Warszawa: Wydawnictwo Filtry.

Wlazło, M. (2021). Stanowienie nie/doskonałości. Przemiany i perspektywy kulturowego modelu niepełnosprawności na przykładzie sztuki filmowej. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.

Woynarowska, A. (2020). Niepełnosprawność intelektualna i praca. Gra w/o emancypację. Kraków: Impuls.

Zdrodowska, M. (2018). Technologia jako narzędzie społecznej dystynkcji. Nieoczywiste relacje techniki i niepełnosprawności. Kultura Współczesna, 102(3), 13–26. DOI: doi.org/10.26112/kw.2018.102.02.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Pedagogical Contexts

Downloads

Download data is not yet available.