Indywidualne potrzeby dziecka – ucznia z autyzmem. Komunikacja – interakcje społeczne – edukacja
PDF

Słowa kluczowe

dziecko z autyzmem
komunikacja
nterakcje społeczne
edukacja
dostosowanie wymagań
ocenianie włączające
strategie proaktywne

Jak cytować

KOCHANOWSKA, E.; SKIBSKA, J.; WOJCIECHOWSKA, J. Indywidualne potrzeby dziecka – ucznia z autyzmem. Komunikacja – interakcje społeczne – edukacja. Konteksty Pedagogiczne, [S. l.], v. 1, n. 1, 2013. DOI: 10.19265/kp.2013.1.1.36. Disponível em: https://www.kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/36. Acesso em: 17 maj. 2024.

Abstrakt

Artykuł porusza istotne kwestie dotyczące indywidualnych po-trzeb dziecka z autyzmem. Autorki wyłoniły trzy fundamentalne płaszczyzny, które w pracy z dzieckiem stanowią jedne z ważniejszych przestrzeni odnie-sienia dla rodziców oraz specjalistów, których zadaniem jest wspieranie roz-woju oraz usprawnianie funkcjonowanie dziecka w społeczeństwie. Komu-nikacja, interakcje społeczne i edukacja – to, zdaniem Autorek, podstawowe płaszczyzny i zakresy wyznaczające najistotniejsze cele pracy dydaktyczno--wychowawczej i terapeutycznej. Tekst systematyzuje główne założenia działań ukierunkowanych i czyniących ich podmiotem dziecko z autyzmem.

https://doi.org/10.19265/kp.2013.1.1.36
PDF

Bibliografia

Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, red. J.J. Błeszyński, Kraków 2006.

Bigas U., Autyzm – charakterystyka zachowań językowych w autystycznym spektrum zabu-rzeń,[w:] Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, S. Grabias, M. Kurkowski, Lublin 2012.

Bluestone J., Materia autyzmu. Łączenie wątków w spójną teorię, przeł. M. Dąbrowska--Jędral, A. Klimek, Warszawa 2012.

Bragdon A.D., Gamon D., Kiedy mózg pracuje inaczej. ADHD – alkoholizm – autyzm – déjà vu – dysleksja – leworęczność – słuch absolutny – pamięć fotograficzna – sezonowe zaburzenie afektywne – synestezja, przeł. L. Okupniak, Gdańsk 2003.

Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, red. K. Polański, Wrocław 2003.

Frith U., Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy, przeł. M. Hernik, G. Krajewski, Gdańsk 2008.Grabias S., Teoria zaburzeń mowy. Perspektywy badań, typologie zaburzeń, procedury postępowania logopedycznego, [w:] Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, red. S. Grabias, M. Kurkowski, Lublin 2012.

Kapuściński R., Spotkanie z innym jako wyzwanie XXI wieku. Wykład wygłoszony 1 paź-dziernika 2004 roku z okazji przyznania tytułu doktora honoris causa Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004.

Lewandowska M., Mój sposób postępowania z dzieckiem autystycznym,[w:] Logopedia. Teoria i praktyka, red. M. Młynarska, T. Smereka, Wrocław 2005.

Maciarz A., Biadasiewicz M., Dziecko autystyczne z zespołem Aspergera, Kraków 2000.

Markiewicz K., Możliwości komunikacyjne dzieci autystycznych, Lublin 2004.

Młynarska M., Smereka T., Psychostymulacyjna metoda kształtowania i rozwoju mowy i myślenia (nowa nazwa: Metoda „Dyna-Lingua M.S.”, [w:] Logopedia. Teoria i prak-tyka, red. M. Młynarska, T. Smereka, Wrocław 2005.

Psychologia języka dziecka. Osiągnięcia, nowe perspektywy, red. B. Bokus, G. Shugar, Gdańsk 2007.

Randall P., Parker J., Autyzm. Jak pomóc rodzinie,przeł. S. Pikiel, Gdańsk 2002.

Smaler R., Techniki psychostymulacyjne w terapii dziecka z niesamoistnym opóźnionym rozwojem mowy na tle autyzmu. Studium przypadku, [w:] Logopedia. Teoria i prakty-ka, red. M. Młynarska, T. Smereka,Wrocław 2005.

Smith D.D., Pedagogika specjalna,Warszawa 2008.

Suchowierska M., Nauczanie dzieci z autyzmem zachowań werbalnych – dwa uzupełnia-jące się podejścia,Kraków 2010.

Suchowierska M., Ostaszewski P., Bąbel P., Terapia behawioralna dzieci z autyzmem, Gdańsk 2012.

Watkins A., Assessment In Inclusive Setting: Key Issues for Policy and Practice,Odense, Denmark: European Agency for Development In Special Needs Education 2007.

Winczura B., Dziecko z autyzmem. Terapia deficytów poznawczych a teoria umysłu,Kra-ków 2008.

Wing L., Związek między zespołem Aspergera i autyzmem Kannera, [w:] Autyzm i zespół Aspergera, red. U. Frith, przeł. B. Godlewska, Warszawa 2005.Wing L., Gould J., Severe impairments of social interaction and associated abnormalities in children: epidemiology and classification, „Journal of Autism and Developmental Disorders” 1979, vol. 9 (1).

Zabłocki K.J., Autyzm, Płock 2002.

Autor zgodnie z zaleceniem MNiSW, by przeciwdziałać praktykom „ghostwriting” i „guest authorship” składając tekst dołącza oświadczenie Autora/Autorów, w którym deklaruje wkład każdego z Autorów w powstawanie publikacji. Własnoręcznie podpisane oświadczenie należy przesłać na adres redakcji:

Joanna Skibska | w formie skanu przesłać poprzez system OJS (biblioteka wydawcy).

Autorzy nie ponoszą żadnych kosztów w związku z publikacją artykułu na łamach czasopisma Konteksty Pedagogiczne oraz nie otrzymują gratyfikacji finansowej za opublikowanie tekstu. Redakcja zastrzega sobie prawo do wprowadzania niewielkich zmian w artykułach, które nie mają wpływu na merytoryczną stronę publikacji.

Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Wydawnictwo Libron autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Wydawnictwo Libron posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).

Tekst jest udostępniany w internecie na licencji CC-BY-SA

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.