Supporting the development of computational thinkingin children attending grades I–III of elementary schoolwith the use of new technologies as part of multimedia workshops with the EMPIRIA tablets
PDF

Keywords

computational thinking
IT education
multimedia workshops
pupil
student
Empiria

How to Cite

BUDZISZEWSKA, G.; MUSIAŁ, E. Supporting the development of computational thinkingin children attending grades I–III of elementary schoolwith the use of new technologies as part of multimedia workshops with the EMPIRIA tablets. Pedagogical Contexts, [S. l.], v. 2, n. 11, p. 39–53, 2018. DOI: 10.19265/KP.2018.21139. Disponível em: https://www.kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/16. Acesso em: 17 may. 2024.

Abstract

Nowadays, expected citizens’ competencies in the field of digital technology go far beyond the traditionally understood computer literacy and proficiency in using technology. Of course, these skills are still needed, but they are not sufficient in the times when computer science is becoming a common language of almost every field of life and equips them with new tools. The basic task of the school – literacy in the field of reading, writing and calculating – requires to be expanded by the literacy in the field of computer programming skills, which is essentially a systematic problem solving consisting of four sta-ges: decomposition, i.e. dividing a given problem into components; identifi-cation of occurring in it regularities, i.e. analysis, abstracting, i.e.; eliminating irrelevant elements and creating an algorithm, i.e. solving a given problem step-by-step problem. In computational thinking, the role of the computer is emphasized (then it is a kind of data arranging and formulating problems and solutions in such a way that they are understandable also for compu-ters and adds stages related to translating a solution into a language intelligible for a computer – programming, including coding, and also finding other appli-cations of a given algorithm solutions adapting to other contexts (http://www.ceo.org.pl/sites/default/files/newsfiles/elementy_myslenia_komputacyjny_wedlug_ceo.pdf ). Empiria organizes specialized workshops with the use of modern technologies whose aim is to integrate and expand the content of the core curriculum in the field of education, primarily IT education, according to the assumption that in the future children will become creators of digital culture, instead of being only its passive recipients. Practical training, which is carried out through tablets accessible to each participant, is the most impor-tant part of the classes. The values that Empiria follows are: modern education (using mobile technologies), empirical cognition (continuous and practical activity), mobility (availability of company services throughout Poland), joy, inspiration, freedom.

https://doi.org/10.19265/KP.2018.21139
PDF

References

Bednarek, J. (2006). Multimedia w kształceniu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Gańko-Karwowska, M. (2002). Efektywność wykorzystania narzędzi technologii infor-matycznej w szkołach podstawowych (w aspekcie kompetencji informatycznych nauczy-cieli). Szczecin: Wydawnictwo Hogben S.C.

Hassa, A. (1998). Komputer jako środek dydaktyczny w edukacji wczesnoszkolnej. Komputer w Szkole, 1, 89.

http://eduempiria.pl/warsztaty/inspiracje-multimedialne/#wybierz-tematy [accessed: 20.04.2018].

http://eduempiria.pl/warsztaty/programowanie/?PHPSESSID=ab8092f49774be514da09da02f3f36af ). [accessed: 20.04.2018].

http://eduempiria.pl/warsztaty/warsztaty-filmu-animowanego/ [accessed: 20.04.2018].

http:/eduempiria.pl/warsztaty/programowanie/ [accessed: 20.04.2018].

https://men.gov.pl/wp-content/uploads/2016/11/podstawa-programowa-z-informaty-ki-szkola-podstawowa.pdf [accessed: 20.04.2018].

https://www.corobic.pl/biznes/empiria-1008 [accessed: 23.04.2018].

Marciniak, M. (2018). Studenckie strategie korzystania z mediów – blokada osiągnięć akademickich. Konteksty Pedagogiczne, 1(10), 157–167.

Michalak, R. (2016). Edukacja najmłodszych kontekstem kształtowania motywacji do uczenia się. Ogląd zjawiska w badaniach własnych. Konteksty Pedagogiczne, 2(7), 81–95.

Myślenie komputacyjne w rozumieniu Centrum Edukacji Obywatelskiej, http://www.ceo.org.pl/sites/default/files/news-files/elementy_myslenia_komputacyjnego_wedlug_ceo.pdf [accessed: 20.04.2018].

Wprowadzić dzieci w cyfrowy świat – wywiad z Jolantą Okuniewską, https://www.juniorowo.pl/wprowadzic-dzieci-w-cyfrowy-swiat-wywiad-z-jolanta-okuniewska/ [accessed: 24.04.2018].

Pytel, K. (2010). Technologia informacyjna w edukacji. Edukacja – Technika – Infor-matyka, 1, 57–62.

Regulamin korzystania z usług Eduempiria, http://eduempiria.pl/regulamin/ [accessed: 20.04.2018].

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programo-wej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełno-sprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. Dz.U. z 2017 r., poz. 356.

Sysło, M. (2014). Myślenie komutacyjne. Nowe spojrzenie na kompetencje infor-matyczne. In: A.B. Kwiatkowska & M. Sysło (eds.), Informatyka w edukacji. Infor-matyka dla wszystkich od najmłodszych lat (p. 15–32). Toruń: Wydawnictwo Nau-kowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Walat, A.(2007). Zarys dydaktyki informatyki. Warszawa: Ośrodek Edukacji Infor-matycznej i Zastosowań Komputerów.

Warsztaty multimedialne dla dzieci (e – sztuka), https://www.corobic.pl/atrakcje/Kom-puter/warsztaty-multimedialne-dla-dzieci-e-sztuka-2861 [accessed: 23.04.2018].

In accordance with the recommendation of the Ministry of Science and Higher Education, which aims to counteract the practice of “ghostwriting” and “guest authorship,” all authors submitting their text for publication should attach an author’s statement which declares the contribution of each of the authors to the article. The printed and signed statement should be delivered by mail or other means to editor-in-chief Joanna Skibska or sent in the form of a scan to the following e-mail address: redakcja@kontekstypedagogczne.pl. The authors will not receive remuneration for publishing their papers. The editors reserve the right to make minor editorial changes to the articles which will not affect the substance of the article. We encourage all authors to prepare their articles in accordance with the guidelines for manuscript preparation. Download pdf file.

Authors transfer all copyrights and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. All authors agree to the publishing of their email addresses, affiliations and short bio statements with their articles during the submission process.

Downloads

Download data is not yet available.