Theater in the Context of Literature Recommended to Early Elementary Education Students in People’s Poland (1944–1953)
Konteksty Pedagogiczne nr 2(15)/2020
pdf (Język Polski)

Keywords

children’s theater
children’s literature
elementary education
school reading

How to Cite

BOGUSZEWSKA, A. Theater in the Context of Literature Recommended to Early Elementary Education Students in People’s Poland (1944–1953). Pedagogical Contexts, [S. l.], v. 2, n. 15, p. 417–434, 2020. DOI: 10.19265/kp.2020.2.15.290. Disponível em: https://www.kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/290. Acesso em: 17 may. 2024.

Abstract

The study presents a reconstructed picture of the functioning of the theater for children and the problem of compulsory school reading. It focuses on the years 1944–1953 in the People’s Poland, including the interwar years, which was a time of violent ideological transformations on the territory of Poland.
As a result of the tightening of the Stalinist regime, there was a radical change in the selection of the content of readings recommended for school libraries, intended for pupils in the first grades of primary school. The new canon of books covered mostly Soviet literature. In the discussed period, similar content dominated theatrical performances for children. The form of presentation – both in book illustration and stage design – was subordinated to the rigor of socialist realism in visual arts. It should be noted, however, that this form was sometimes enriched with stylistic features taken from Polish folk art. In the discussed period, a specific synergy of the form of book illustration and stage design for young viewers began to be emphasized, for example, by personal connections between artists involved in various art disciplines for children.

https://doi.org/10.19265/kp.2020.2.15.290
pdf (Język Polski)

References

Broniewska, J. (1949). Filip i jego załoga na kółkach. Warszawa: Książka i Wiedza.

Collodi, C. (1948). Pinokio. Przygody drewnianej kukiełki, tłum. J. Wittlin. Warszawa: Spółdzielnia Wydawnicza „Wiedza”.

Collodi, C. (1950). Pinokio. Przygody drewnianego pajaca, tłum. Z. Jachimecka. Warszawa: Książka i Wiedza.

Czaruszyn, E. (1954). Zwierzątka, tłum. W. Grodzieńska. Warszawa: Nasza Księgarnia.

Gillowa, J. (1937). Maciusiowi wioska. Warszawa: Wydawnictwo M. Arcta.

Gorki, M. (1949). Przygoda Jewsiejki, wyd. 1, tłum. J. Brzechwa. Warszawa: Nasza Księgarnia (wyd. 2: 1952).

Ilijna, J. (1952). Profesor wróbelek, tłum. M. Górska. Warszawa: Nasza Księgarnia.

Januszewska, H. (1935). O kocie, co fajkę kurzył i innych dziwach. Warszawa: Towarzystwo Wydawnicze „Bluszcz”.

Kononow, A. (1949). Choinka w Sokolnikach. Warszawa: Książka i Wiedza.

Konopnicka, M. (1948). Na jagody. Warszawa: Wydawnictwo Arcta.

Konopnicka, M. (1949a). Franek. Warszawa: Książka i Wiedza.

Konopnicka, M. (1949b). Na jagody. Warszawa: Gebethner i Wolff (wyd. 1: 1924).

Kownacka, M. (1948). Kukuryku na ręczniku. Warszawa: Nasza Księgarnia (wyd. 6: 1955).

Krzemieniecka, L. (1950). Z przygód krasnala Hałabały. Warszawa: Spółdzielnia Światowid.

Krzemieniecka, L. (1952). Lenin wśród dzieci. Warszawa: Czytelnik.

Majakowski, W. (1949). Kim chciałbym zostać, tłum. W. Broniewski. Warszawa: Książka i Wiedza.

Marszak, S. (1951). Stron dziesięć i pół o tym, czym jest stół, tłum. K.I. Gałczyński. Warszawa: Książka i Wiedza.

Marszak, S. (1952). Księga leśna, tłum. J. Minkiewicz. Warszawa: Nasza Księgarnia.

Marszak, S. (1953). Wesołe czyżyki, tłum. M. Kann. Warszawa: Nasza Księgarnia.

Michałkow, S. (1953). Wujek Wieża, tłum. J. Minkiewicz. Warszawa: Nasza Księgarnia.

Mortkowicz-Olczakowa, H. (1952). Piosenka o Nowej Hucie. Warszawa: Nasza Księgarnia.

Plany godzin i materiały programowe dla szkół powszechnych i I klasy gimnazjów ogólnokształcących na rok szkolny 1945/46 (1945). Warszawa.

Plany godzin i programy przejściowe na rok szkolny 1946/47 dla szkół powszechnych (1946). Warszawa.

Siemaszko, O. (1988). Olga Siemaszko. Rysunki i ilustracje (katalog). Zamość: Biuro Wystaw Artystycznych.

Puszkin, A. (1949). Bajki o rybaku rybce, tłum. J. Tuwim. Warszawa: Książka i Wiedza.

Skowronkówna, I. (1946). Antologia polskiej literatury dziecięcej. Warszawa: PZWS.

Szelburg-Zarembina, E. (1947). Wesołe historie. Toruń: KN–T. Szczęsny i S-ka (wyd. 2: 1948).

Szwarc, E. (1950). Uczennica klasy I, wyd. 1, Warszawa: Książka i Wiedza (wyd. 2: 1955).

Tołstoj, A. (oprac.) (1950a). Chawroszka, tłum. K. Truchanowski. Warszawa: PZWS.

Tołstoj, A. (oprac.) (1950b). Kuźma Skorobogaty, tłum. K. Truchanowski. Warszawa: PZWS.

In accordance with the recommendation of the Ministry of Science and Higher Education, which aims to counteract the practice of “ghostwriting” and “guest authorship,” all authors submitting their text for publication should attach an author’s statement which declares the contribution of each of the authors to the article. The printed and signed statement should be delivered by mail or other means to editor-in-chief Joanna Skibska or sent in the form of a scan to the following e-mail address: redakcja@kontekstypedagogczne.pl. The authors will not receive remuneration for publishing their papers. The editors reserve the right to make minor editorial changes to the articles which will not affect the substance of the article. We encourage all authors to prepare their articles in accordance with the guidelines for manuscript preparation. Download pdf file.

Authors transfer all copyrights and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. All authors agree to the publishing of their email addresses, affiliations and short bio statements with their articles during the submission process.

Downloads

Download data is not yet available.