Augmentative and Alternative Communication while working with a child diagnosed with autism spectrum disorders
PDF (Język Polski)

Keywords

child with an autism spectrum
augmentative and alternative com­munication (AAC)
PECS system

How to Cite

BORZĘCKA, A. Augmentative and Alternative Communication while working with a child diagnosed with autism spectrum disorders. Pedagogical Contexts, [S. l.], v. 2, n. 7, p. 151–161, 2016. DOI: 10.19265/kp.2016.2.7.124. Disponível em: https://www.kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/124. Acesso em: 19 may. 2024.

Abstract

The paper presents the problem of communicating with a child with autism spectrum disorders. It describes the skills and dysfunctions of commu­nication and indicates the need for communication which is augmentative and alternative for working with an autistic child. Amongst the many methods, AAC PECS method was chosen. In case of children with autism spectrum this system develops communication skills and it enables to achieve great successes.

https://doi.org/10.19265/kp.2016.2.7.124
PDF (Język Polski)

References

Błeszyński J.J., Komunikacja osób ze spektrum autyzmu – w poszukiwaniu najlepszych rozwiązań, [w:] Autyzm i AAC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem, red. B.B. Kaczmarek, A. Wojciechowska, Kraków 2015.

Bobkowicz­Lewartowska L., Autyzm dziecięcy – zagadnienia diagnozy i terapii, Kraków 2005.

Frith U., Autyzm.Wyjaśnienie tajemnicy, przeł. M. Hernik, G. Krajewski, Gdańsk 2008.

Frost L., Bondy A., The PictureExchange Communication System, przeł. M. Kaźmier­czak, Gorzów Wielkopolski 2013.

Grycman M., Czym są wspomagające sposoby porozumiewania się, „Biuletyn Stowarzy­szenia Mówić bez Słów” 2003, nr 1.

Grycman M., Porozumiewanie się z dziećmi ze złożonymi zaburzeniami komunikacji. Poradnik nie tylko dla rodziców, Kwidzyn 2014.

Grycman M., Kaczmarek B.B., Podręczny słownik terminów AAC (komunikacji wspo­magającej i alternatywnej), Kraków 2014.

Kochanowska E., Skibska J., Wojciechowska J., Indywidualne potrzeby dziecka – ucznia z autyzmem. Komunikacja – interakcje społeczne – edukacja, „Konteksty Pedagogicz­ne. Spektrum autyzmu” 2013, nr 1.

Markiewicz K., Kompetencje i dysfunkcje komunikacyjne osób z ASD – ujęcie rozwojowe, [w:] Autyzm i AAC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edu­kacji osób z autyzmem, red. B.B. Kaczmarek, A. Wojciechowska, Kraków 2015.

Pisula E., Autyzm – przyczyny, symptomy, terapia, Gdańsk 2010.

Przebinda E., Picture Exchange Communication System, „Biuletyn StowarzyszeniaMó­wić bez Słów” 2004, nr 4 (6).

Przebinda E., Picture Exchange Communication System, „Biuletyn Stowarzyszenia Mó­wić bez Słów” 2005, nr 1.

Tetzchner S. von, Martinsen H., Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych spo­sobów porozumiewania się. Nauka znaków oraz używania pomocy komunikacyjnych przez dzieci, młodzież i dorosłych z zaburzeniami rozwojowymi, przeł. A. Loebl­Wy­socka, J. Gałka­Jadziewicz, Warszawa 2002.

Winczura B., Dziecko z autyzmem. Terapia deficytów poznawczych a teoria umysłu, Kra­ków 2008.

Wojciechowska A., Metody komunikacji wspomagającej i alternatywnej we wczesnym wspomaganiu rozwoju dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, [w:] Autyzm i AAC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem, red. B.B. Kaczmarek, A. Wojciechowska, Kraków 2015.

In accordance with the recommendation of the Ministry of Science and Higher Education, which aims to counteract the practice of “ghostwriting” and “guest authorship,” all authors submitting their text for publication should attach an author’s statement which declares the contribution of each of the authors to the article. The printed and signed statement should be delivered by mail or other means to editor-in-chief Joanna Skibska or sent in the form of a scan to the following e-mail address: redakcja@kontekstypedagogczne.pl. The authors will not receive remuneration for publishing their papers. The editors reserve the right to make minor editorial changes to the articles which will not affect the substance of the article. We encourage all authors to prepare their articles in accordance with the guidelines for manuscript preparation. Download pdf file.

Authors transfer all copyrights and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. All authors agree to the publishing of their email addresses, affiliations and short bio statements with their articles during the submission process.

Downloads

Download data is not yet available.