Vol. 1 No. 10 (2018)
Issue Description

We współczesnej przestrzeni edukacyjnej wsparcie jest interpretowane wielokontekstowo, ponieważ odnosi się do wszystkich działających w niej podmiotów. Jednak szczególnym przedmiotem uwagi są dziecko-uczeń oraz nauczyciel, bowiem to oni wobec wyzwań współczesności muszą mierzyć się z realizacją określonych zadań, wśród których dominować powinno kształcenie dla rozwoju, „ożywiające i pobudzające do życia funkcje dopiero dojrzewające” (Wygotski, 1989, s. 256).

Kształcenie dostrzegające potrzeby i możliwości każdego dziecka-ucznia, by przy życzliwym wsparciu nauczyciela mogło uczyć się w dostępny dla niego sposób, co ma być gwarancją zmian jakościowych w rozwoju jednostki. Wspieranie powinno więc wynikać z wrażliwości oraz czujności nauczyciela, który na pierwszym miejscu stawia dziecko-ucznia, by wzmacniać jego potencjał rozwojowy oraz uczyć je samodzielności myślenia i działania. Chodzi o to, aby nauczyciel umożliwił uczniowi zdobywanie doświadczeń w trakcie wspólnego rozwiązywania problemów – „dzielenia” wykonywanych czynności, dążąc do tego, by przejął on kontrolę nad podejmowanymi aktywnościami (Filipiak, 2015), bowiem istotną cechą nauczania jest to, iż tworzy strefę najbliższego rozwoju, czyli daje początek wielu wewnętrznym procesom rozwoju, uruchamia te procesy, na razie dostępne dziecku tylko w sferze obcowania z otoczeniem i współpracy […], a potem po przejściu rozwoju wewnętrznego stające się wewnętrznym dorobkiem samego dziecka. […] procesy rozwoju idą w ślad za procesami nauczania, które tworzą strefę najbliższego rozwoju. (Wygotski, 1971, s. 546–547) W związku z tym wsparcie powinno być procesem „uruchamiającym” funkcjonowanie dziecka i jego rozwój. Ma być konsekwencją „mądrej” aktywności nauczyciela przez budowanie atmosfery inicjatywnej współpracy, co z kolei ma pomóc dziecku osiągnąć cel zadania. Nie powinien go jednak w nim wyręczać, 8 / Słowo wstępne lecz nie śpiesząc się, dać mu czas na myślenie, rozumowanie i wnioskowanie.

W rezultacie wsparcie powinno stać się fundamentem działań i współpracy nauczyciela z dzieckiem i opierać się na reagowaniu w porę oraz dostosowaniu się do możliwości dziecka (Filipiak, 2015). Teksty wpisują się w problematykę numeru czasopisma, omawiając działania wspierające rozumiane bardzo szeroko i przekrojowo, odnoszące się do różnych środowisk wychowawczych i edukacyjnych. Przedstawiają i charakteryzują formy pomocy, którymi powinien zostać objęty uczeń, by jego edukacja była efektywna i trwała. Ukazują wielokierunkowość wsparcia uwzględniającego nie tylko działania sformalizowane, ale i te dodatkowe, których efekty są pożądane społecznie. Joanna Skibska

Articles

Krystyna Ferenz
13-24
Personal concepts of pedagogy in relation to preferred types of help for students
https://doi.org/10.19265/KP.2018.11013
PDF (Język Polski)
Jolanta Maciąg
25-36
The constructivist perspective of supporting children in the learning process
https://doi.org/10.19265/KP.2018.11025
PDF (Język Polski)
Eugenia Rostańska
37-48
Difficult communication. Contact between a child and a teacher in school environment
https://doi.org/10.19265/KP.2018.11037
PDF (Język Polski)
Barbara Astaszow
49-60
Education with emotions – the importance of emotional support for development and in the education of children and adolescents
https://doi.org/10.19265/KP.2018.11049
PDF (Język Polski)
Anna Przybylska-Zielińska
61-79
Functions of music that support a child’s development
https://doi.org/10.19265/KP.2018.11061
PDF (Język Polski)
Karin Fodorová
83-95
Educational needs of pre-primary school teachers from the viewpoint of their head teachers
https://doi.org/10.19265/KP.2018.11083
PDF
Simona Hendrychová
97-108
Education of pre-school children in preparation for primary schoo
https://doi.org/10.19265/KP.2018.11097
PDF (Język Polski)
Łucja Reczek-Zymróz
109-125
Upbringing as a common ground of cooperation between primary school teachers and parents based on the comparative research done in Poland and Hungary
https://doi.org/10.19265/KP.2018.110109
PDF (Język Polski)
Izabela Barańska, Ewelina Kusa-Chrzanowska, Mariusz Wiśniewski
127-155
Interdisciplinary team – institutional counteracting domestic violence
https://doi.org/10.19265/KP.2018.110127
PDF (Język Polski)
Mateusz Marciniak
157-167
Academic students strategies of media use – the barrier to academic achievements?
https://doi.org/10.19265/KP.2018.110157
PDF (Język Polski)
Ewa Musiał
171-183
„Good Internships” – support for gaining professional competences by the students of pedagogy at the University of Wrocław
https://doi.org/10.19265/KP.2018.110171
PDF