Sensitizing Children to the Aesthetics of the Culture of Everyday Life
PDF (Język Polski)

Keywords

aesthetics
culture of everyday life
sensitizing
child’s aesthetics

How to Cite

FERENZ, K. Sensitizing Children to the Aesthetics of the Culture of Everyday Life . Pedagogical Contexts, [S. l.], v. 2, n. 5, 2015. DOI: 10.19265/kp.2015.2.5.86. Disponível em: https://www.kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/86. Acesso em: 17 may. 2024.

Abstract

Sensitiveness is an ability to receive subtle feelings and emotions. This typically human feature can develop under the influence of experiences with people and contacts with nature. Contacts with art are specific type of contact whereas, childhood is a special period of sensitiveness. It is a time when we shape our conscious reception and aesthetic evaluation. Children’s aesthetic or-ganizes his/her knowledge and gained experience according to simple diagrams. For children what is good is nice, and vice versa. Gradually, through learning and understanding they build the foundations of personal preference. Subjective recognition and perception of ethical and aesthetic values builds and organizes the world, so that it is understandable for a child at the current level of his/her development. If the conditions are conducive, the ability of aesthetic reception develops, if they are not potential possibilities are forfeited. The process of sen-sitizing is a way of preparation for a critical interpretation of human activity in terms of culture and nature.

https://doi.org/10.19265/kp.2015.2.5.86
PDF (Język Polski)

References

Berger P., Luckmann T., Społeczne tworzenie rzeczywistości, przeł. J. Niżnik, Warszawa 1983.

Bernstein B., Odtwarzanie kultury, przeł. Z. Bokszański, A. Piotrowski, Warszawa 1990.

Boyd D., Bee H., Psychologia rozwoju człowieka, przeł. J. Gilewicz, A Wojciechowski, Poznań 2008.

Czerepaniak-Walczak M., Aspekty i źródła profesjonalnej refleksji nauczyciela, Toruń 1997.

Ferenz K., Znaczenia bodźców estetycznych w budowaniu kompetencji komunikacyjnej, [w:] Estetyka, sztuka, media. Przestrzenie i konteksty pedagogiczne, red. M. Jabłońska, Wrocław 2008.

Gołaszewska M., Zarys estetyki. Problematyka, metody, teorie, Warszawa 1984.

Górniewicz J., Wstęp do pedagogicznej analizy problematyki wyobraźni: (główne stanowi­ska, idea wyobraźni moralnej, kształcenie), Toruń 1991.

Ingarden R., Studia z estetyki, t. 1, Warszawa 1980.

Ingarden R., Wykłady i dyskusje z estetyki, Warszawa 1981.

Jabłońska M., Nieprzejrzystość estetyczna światów dziecięcych, [w:] Estetyka, sztuka, me­dia. Przestrzenie i konteksty pedagogiczne, red. M. Jabłońska, Wrocław 2008.

Jabłońska M., Malinowska J., Artistic and environmental education in the perspective of sustainable development, [w:] Art in education and therapy, ed. M. Furmanowska, Wrocław 2014.

Jahoda G., Psychologia przesądu, przeł. J. Jedlicki, Warszawa 1971.

Jankowski D., Wartości – aktywność artystyczna – paradygmaty działalności kulturalnej, [w:] Edukacja kulturalna i aktywność artystyczna, red. D. Jankowski, Poznań 1996.

Klus-Stańska D., Światy dziecięcych znaczeń – poszukiwanie kontekstów teoretycznych, [w:] Światy dziecięcych znaczeń, red. D. Klus-Stańska, Warszawa 2004.

Kurowicki J., Piękno i poznanie. Studium kategorii estetyki jako filozofii kultury, Opole 1992.

Losiak R., O współczesnej praktyce odbioru muzyki w perspektywie doświadczenia es­tetycznego, [w:] Estetyka, sztuka, media. Przestrzenie i konteksty pedagogiczne, red. M. Jabłońska,Wrocław 2008.

Ładyżyński A., Niedoceniony w wychowaniu dziecka – świat uczuć, [w:] Dziecko z za­burzeniami w rozwoju. Konteksty diagnostyczne i terapeutyczne, red. B. Cytowska i B. Winczura, Kraków 2005.

Szuścik U., Obraz dziecka w jego twórczości plastycznej, [w:] Homo Communicus. Szkice pedagogiczne, red. W. Kojs, przy współudziale Ł. Dawid, Katowice 2000.

Tischner J., Filozofia dramatu. Wprowadzenie, Kraków 1998.

Ungeheuer-Gołąb A., Ekspresja dziecięca a rozwój wrażliwości estetycznej, [w:] Homo Communicus. Szkice pedagogiczne, red. W. Kojs, przy współudziale Ł. Dawid, Ka-towice 2000.

Wybrane zagadnienia edukacji artystycznej dzieci i młodzieży, red. L. Kataryńczuk-Mania, J. Karcz, Zielona Góra 2002

In accordance with the recommendation of the Ministry of Science and Higher Education, which aims to counteract the practice of “ghostwriting” and “guest authorship,” all authors submitting their text for publication should attach an author’s statement which declares the contribution of each of the authors to the article. The printed and signed statement should be delivered by mail or other means to editor-in-chief Joanna Skibska or sent in the form of a scan to the following e-mail address: redakcja@kontekstypedagogczne.pl. The authors will not receive remuneration for publishing their papers. The editors reserve the right to make minor editorial changes to the articles which will not affect the substance of the article. We encourage all authors to prepare their articles in accordance with the guidelines for manuscript preparation. Download pdf file.

Authors transfer all copyrights and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. All authors agree to the publishing of their email addresses, affiliations and short bio statements with their articles during the submission process.

Downloads

Download data is not yet available.